Buster Jerk Gin Tonic ser dagens ljus!

Buster Jerk i färgen Gin Tonic!

Samarbetet mellan Custombaits/ Micke Breding och FishEco fortsätter. Under 2020 utvecklade vi tillsammans en helt ny serie betesfärger under samlingsnamnet ”fyra små rätter”.

Fyra små rätter består av Kaffesump, Blodpudding, Lingonsylt och Ärtsoppa. En associationslek med färger kopplade till maträtter. Enkelt, lite kul och lätt att komma ihåg. Färgerna har levererat rejält med fisk och varje modell har utarbetats för att möta olika förhållanden mellan vatten, ljus och vattenfärg. Här hittar du hela historien! Under hösten 2021 kommer ett litet antal av dessa att läggas ut till försäljning via Custombaits.

Fyra små rätter!

Nu fortsätter vi att utveckla färgserien med fyra nya under 2021. Denna gång under temat ”Drinklistan”. Den första att prototypen som ska testas är ”Gin & Tonic”. Här leker och tolkar vi drinkens färger, silver, UV-gult och svart rygg. Teckningen harmonierar med de tidigare betena, en tydligt markerad mage/ kind som övergår i annan färg beroende på modell. Tre fler färger kommer med arbetsnamnen Mojito, Bloody Mary och Single Malt!

//FishEco & Custombaits

Jimmy Eriksson vinner Swedish Pike Open 2020!

En fantastisk final i Swedish Pike Open! Sveriges svårast gäddfisketävling! Som det ska vara! En förmiddag med svårt fiske, det är inget att hymla om! Före lunchuppehållet hade endast sju fiskar fångats av de sex finalisterna. Det bjöds på minusgrader under natten och vattenstånden hade sjunkit en halv meter mot dagen innan! Men, en final för Sveriges skickligaste gäddfiskare ska inte vara lätt! För lunch hade vi tre med lika resultat. Magnus Ranberg, Jimmy Eriksson och Patrik Lundberg hade fiskat jämt med två fiskar var. Tätt efter kom Niklas Andersson med en fisk och Nicklas Hallnor och Jonatan Alexandersson noll.

Mangus Ranberg, tvåa vid halvtid!

Efter lunch vände det. Den första halvtimmen gav hela elva fiskar och pulsen i tävlingen steg med rekordfart. Plötsligt var fisken aktiv, följare hugg och landade fiskar om vartannat. Klockan 1400 inträdde radiotystnad. Här hade Jimmy kopplat greppet om tävlingen med nio fiskar, följt av Magnus sex fiskar, Jonatan och Patrik två fiskar var och Niklas och Nicklas med var sin fisk.

Jonatan Alexandersson delad trea vid radiotystnad!

Patrik Lundberg, delad trea vid radiotystnad!
Niklas Andersson med en fisk!
Legenden Niklas Hallnor en fisk!

Perioden efter radiotystnad var oerhört spännande. Hela Karlskronas gäddbestånd var plötsligt aktivt, vilket inte betyder att alla högg men aktiviteten var smått galen! På grunt vatten fanns mängder med fisk som följde herrarnas beten, högg och drog men var svåra att kroka. Dock gick det bättre för några än för andra!

Klockan 1600 kunde vi konstatera att vi kunde kora en inofficiell svensk mästare i gäddfiske, Jimmy Eriksson med totalt tretton fiskar! Jimmy har redan tidigare visat att han kan sitt gäddfiske genom att kvala till Gäddfajten 2019 och att i år i SPO ta tredjeplatsen i kvalet med totalt 592 cm och en toppfisk på 133 cm!

Suveräne Jimmy Eriksson!

På andra plats kom Magnus Ranberg med nio fiskar, vinnare av kvalet med galna 604 cm visar återigen att han är en av Sveriges skickligaste gäddfiskare, mångårig finalist i Gäddfajten och vinnare av den 2019!

På tredjeplats kom Jonatan Alexandersson med åtta fiskar, Jonatan är debutant i SPO och kvalade in som femteplatsare med fina 577 cm! En kille vi får räkna med framöver!

På fjärdeplats hittar vi Patrik Lundberg med tre fiskar, Patrik kvalade in som fjärdeplatsare med 578 cm. En Gäddfajtsveteran som vilket år som helst kan ta hem hela rasket, håll koll på honom framöver!

På femteplats Nicklas Hallnor, med två fiskar, en kille som inte behöver någon närmare presentation. En legend med ett flertal segrar i tidigare Gäddfajtsfinaler! Nicklas kvalade till finalen med en andraplats med smått galna 597 cm.

På sjätteplats kom Niklas Andersson med en fisk. Niklas är debutant och lottades in bland dom kommande femton bäst placerade efter topp fem. Niklas fiskade ihop fina 549 cm i kvalet. En kille som säkert suktar efter revansch 2021! Ps, Niklas hade extremt otur med sina fiskar, många följare och hugg men för många ”stolpe ut”!

Vi tackar våra fantastiska sponsorer Atlantica, BIOS, Abu Garcia, Raymarine och inte minst Camp Dragsö Sportfishing och David Berg som stått för båtar och boende. Under dagen har vi guidats av Daniel Wickman, Ivan Swarts och Willy Björk!

Daniel Wickman! Superguide!

Willy Björk!
Ivan Swarts!

Herrarna gjorde ett enastående jobb och under svåra förhållanden! Tack! Er kunskap var ovärderlig!

//FishEco/ FishTec

Så här kan man ha det…

Tre underbara dagar i Lycksele och Umeälven är slut, i skrivande stund är jag färdigpackad, ska lämna stugan vid Ansia och köra hem, en lång färd med många fina minnen.

Dubbelhuggens älv!

Jag sparar det mesta av den här historien till en artikel i MagazineFishEco som kommer om allt vill sig i november.! Men, kan säga att den kommer att handla om ett fantastiskt fiske, i ett magiskt vatten, där man tänker lite längre kring fisken och hur man förvaltar ett gäddvatten på bästa sätt! All heder åt Nordic Freshwater Experience, Daniel och Linus och inte minst åt Umgransele fvo som tillsammans går längst fram med några få andra aktörer i svenskt sportfiske!

På gäddturné i Norrland!

Fiiina gäddor, å dom blir bara större för var dag! Buster Jerk Blodpudding 2.0 regerar!

En bra ljudbok och fiskesug deluxe! Då är det inga problem att lägga 90 mil på en dag, det gjorde jag i torsdags för några dagars arbete på fätlet! Helt enkelt på en fisketurne norrut, träffar goda vänner och galet duktiga gäddproffs som Nicklas Hallnor och Bjarne Lindberg. Det ska fiskas, testas spön, fotas och lite andra hyss som att testa ut vår egen Buster Jerk serie Fyra Små Rätter som Mikael Breding målat 🙂

Blodpudding 2.0 har varit outstanding i soligt väder. Den senaste gäddan inhalerade hela betet och det var bara att klippa krokarna!
En kille som kan sina vatten, Nicklas Hallnor Acwa Fishing!

Dagarna har öppnat med tufft väder, byar på 18-20 sekundmeter har gjort allt lite tuffare än vanligt men… det går! Nu ska bara den riktigt stora upp! 🙂

Magi i Arjeplog!

Urstarka gäddor!

Jag börjar med en klassiker, vi har sett dom stora men dom har inte sett oss! Det är nu fjärde dagen på vår lilla roadtripp i Norrland tillsammans med Acwafishing, Niklas Hallnor och Magnus Ranberg!

Nästan alla på Miuras Mouse, eller faktiskt Judas Mouse. Vad det är berättar vi sen!

Det har gått jättebra, stora urstarka gäddor men också minnet efter dom två vi inte fångat än. Två giganter!!!! En 111 på topp än så länge.

Trots att guiden nästan inte fiskar går det så här…

Själv har jag lärt mig flera helt nya saker som ska bli jättekul att dela med er läsare snart 🙂 Nu ska vi på igen!

Ps, jäklar vad vi har det bra 🙂

//Jan O

Låt oss presentera Buster Jerk FishEco ”Kaffesump”!

Yes! En killer är född!

Det här blir lite virrigt men det är kanske inte så ovanligt när det gäller mig 🙂 Mina vänner vet att jag fiskar med ytterst få beten åt gången. Hittar jag en favorit så lär jag mig det betet, rejält. De två tre senaste åren har jag fiskat väldigt mycket med Mc Pike i olika storlekar, Pig Junior och såklart, betet som aldrig har svikit, Buster Jerk. Buster har varit en favorit i många år nu och jag tycker att jag kan Bustern rätt väl, mao kan fiska den på flera sätt vilket kanske är det viktigaste.

Min förkärlek för Bustern har lett till att vi låtit göra flera egna färger. Dom två första har Mangeboy målat. Den ”lila” och den ”rosa” som dom fått heta. Båda är idag superrariteter eftersom gjordes i små batcher och flera av dom som fiskar med dom har gjort dom till sina favoriter 🙂 Det är faktiskt en tredje BJ ala Mangeboy på väg också men det tar vi längre fram i år förhoppningsvis.

Alla tre skönheterna med Kaffesump i mitten!

Tillbaka till nutid! Jag nämnde ju även Pig Junior som favorit. Det är verkligen den jigg jag idag använder som första val när det ska vevas gummi. Den kom för något år sedan i färgen Baby Brown, en skönt slarvit glittrig varelse i brunt och med en mage som går mer mot vitt. Den färgen har blivit min och flera av mina kompisars favoritfärg. Den har fångat 100:tals gäddor för oss både hemma i Mälaren, i Vänern och även utomlands i tex Rügen. Jag har länge tänkt att den färgen, eller kanske en variant, borde vara en succé även på en Buster. Sagt å gjort! Min kompis Mikael Breding, Custombaits, nappade på idén och målade en tolkning på Baby Brown som damp ner i min brevlåda i tisdags. Jag vet att det låter fånigt men hela min fiskeintuition skrek storgädda när jag såg det färdiga resultatet. Idag var det premiärfiske på Mälaren och både jag och min kompis Ove vevade var sitt exemplar över våra gäddspottar, kompisen Lukas fick veva en Lila BJ. Btw, Ove har också Baby Brown som sin favorit på Pigen och med det delat min entusiasm över en BJ i samma tänk.
Fisket öppnade trögt, som vårfiske ofta gör men vi körde på med självförtroende.

Ove får första kontakten, sen kommer första fisken!

Ove får första stöten andra gången vi går över en het spot. Strax efter får faktiskt jag den första gäddan och fåniga som vi är jublade vi, den första Kaffesumpsgäddan någonsin var fångad 🙂 Här lossnade det, för att vara vårfiske då, totalt fångade vi på några timmar sex gäddor på Kaffesump och tre på den ”lila”.

En dryg sexa blir största på ”kaffesump”!

Två av dessa fiskar passerade sex kilo och en var faktiskt strax över åtta, den fick Lukas på den ”lila”. Flest och näst störst levererade ”Kaffesump”.

Ove var lika exalterad över färgen som jag, å gäddorna höll med!

Så, en ny FishEcofärg är född, målad av grymma Micke Breding. Den kommer att få följa med mååånga gånger framöver, brun, vitt och glittrig… ska bli ett nöje att testa den i våra vatten med tex tånglake!

Ps, höll på att glömma Lukas fina fisk på drygt åtta 🙂 På den ”lila” som sagt 🙂

Vad är ett drömfiske?

Drömfiske ser olika ut på olika vatten!

Bra rubrik va? Jag gillar den 🙂 Faktiskt ganska intressant fråga och ju äldre jag blir och ju mer erfarenhet jag får desto intressantare. Jag har haft förmånen att fiska lite varstans i världen de senaste åren. Jag har besökt fina vatten för gäddnördar såsom bland annat Rügen, Vänern, Vättern, en och annan storgäddälv och inte att förglömma, legendariska Eriksberg . Det jag mer och mer inser är att vi måste anpassa våra förväntningar och krav utifrån vilket vatten vi faktiskt fiskar i. Drömfiske är alltså olika beroende på var vi fiskar och vi måste anpassa våra krav och förväntningar efter respektive vattens potential, drömfiske innebär inte alltid 10+ gäddor!

I tex Rügen, i Vättern och Vänern simmar det många stoooora gäddor, i mitt hemmavatten Mälaren gör det det inte, dom finns men är få och så svåra! Så, måttstocken blir därför en annan här och vad som är bra, dåligt eller helt enkelt drömfiske ser annorlunda ut. I Mälaren får alla fiskar över säg sju kilo betraktas som riktigt stora och förra veckan lossnade det för mig rejält. det blev fyra pass och en hemskans massa gäddor.

Fina men färre o mindre i början av veckan!

I början av veckan låg temperaturen på 2,7-2,9 grader. Fisken högg och vi hade bra fiske men dom lite större, dvs mälarstörre, ville inte eller var helt enkelt inte där. Nu kommer vi till slutet av veckan, lördagen! Temperaturen hade stigit, vi pratar 3,4-3,7 grader. Mitt fiske startade ok, jag fiskade på djup mellan 2,2 till 3,0 meter. Min första blev en fotofisk, jättetjock och vacker på alla sätt.

En fjärdgädda som styrt mot sin lekvik, mina kompisar Micke Ekstedt och Fredrik Bernström gnor några hundra meter bort och hjälper mig med foto (tack grabbar). Jag får två på gummi men det dör ut. Jag byter ställe helt, fiskar två timmar på ett ny spot, får två fiskar till… ok fiske men det lockar att leta vidare. Ett par snabba bomställen gör att jag åker tillbaka till min första plats. Här ligger min kompis Micke och Fredrik kvar, Micke skriker
– har du sett bilden jag skickade?
jag får upp telefonen och får se en praktgädda, en av Mälarens juveler! Grymma 8900 gram och bara 96 cm! Vilken fisk!

Drömgädda på Mälaren, 8900 gram å bara 96 cm!

Jag gratulerar, bugar för Micke och en av Mälarens drömgäddor, får också veta att killarna lurat sjutton gäddor när jag virrat runt och letat bort mig, alla på jerk! Kompisarna måste åka hem, jag ligger kvar… Byter till jerk och börjar fiska grundare. Det är då det börjar! Under två timmar hugger det oavbrutet! Alla fiskar ligger från tre fyra kilo och uppåt! Två passerar säkert sex sju kilo! Mina mätgrejor fick hastigt lämnas i Holland när vi panikkörde hem för ett par veckor sedan, en helt annan historia som jag också skriver artikel om just nu, men jag har alltså ingen våg. Jag njuter varje sekund, jag har drömfiske, är i gäddnirvana! Dagen slutar med 20-22 fiskar, jag vet inte exakt, det hugger i vart och vartannat kast.

En riktig knubbis!

Söndag! Ute igen såklart, det gäller att smida medans gäddorna hugger. Den fina temperaturen är densamma, vinden drar fint över vattnet och mina förväntningar är såklart höga! Det börjar trögt… efter redan en halvtimme utan hugg börjar jag tvivla, huggbonanzan från igår ställer till det i mitt huvud, galet hur konstigt man kan tänka ibland… Fisken finns där, temperaturen har under eftermiddagen gått upp någon tiondel till och nu vaknar fisken! Jag landar denna eftermiddag ca tolv gäddor. Huggen är stenhårda! Det smäller i bete, spö och rulle.

Nära 100 cm! Så vacker fisk!

Två, kanske tre av fiskarna ligger runt sex och ett halvt kilo, någon passerar nog sju. Den längsta mäter jag på avkrokningsmattan och den är några centimeter från 100 å vilken fin kondition, inte den tjockaste fisken dessa dagar men så vacker och med veckor kvar till lek!

Drömfiske? Jajamen, fast det inte blev någon plussare, å jag fick vara med 🙂

//Jan O

Rügen dag tre – Det ska vara svårt!!!

Fina tjocka gäddor!

Att fiska dom här legendariska vattnen är en förmån, men det ska inte vara enkelt. Idag har vi gjort en chansning. En lång båttur till ett ställe som inte fiskats på ett tag. En chansning som nääästan gick hem, å vi har feeling som attan för imorgon.

Linus bytte till Slimboy av Mangeboy, då small det!

Hur det gick? Jodå, vi hade tretton fisk i båten… varav fyra gäddor å resten brax. Det kan låta lattjo men vi fick verkligen feeling. Vi vet att dom stora gillar att äta brax, å vi har hittat braxen… Imorgon ska vi verkligen finkamma samma område, då kommer dom riktigt stora 🙂 I dom andra båtarna har minst en 10:a kommit upp! Vi får veta mer ikväll 🙂

Buster Jerk och Mangeboy! Beten som levererar fisk!

Ps, Mangeboy räddade dagen. Buster Jerk FishEco, målad av Mange gav två fisk. Mangeboys klassiska Slimboy gav en… å så en på Buster Jerk Snaska Gösen.

Tillbaka i Rügen!

En bra fisk men det finns bättre!

Efter ett par år av ”annat att göra” är jag äntligen tillbaka i spännande, underbara, svåra gäddparadiset Rügen! Fyra dagars fiske, tester mm står på menyn varav dag ett nu är avklarad i sol och härligt men dåligt gäddväder.

Robert Balkow, vår rutinerade guide denna gång 🙂

En svår dag… men med löfte om mer! Vi har fiskat bra, koncentrerat och faktiskt på rätt ställe! Trots att vi bara landat sex fiskar har stället ändå visat sin potential. Hela 50-60 följare varav två stycken med riktigt rejäl storlek peppar oss!

Vi pratar ju gäddfiske och det är som bekant ibland riktigt svår. Imorgon ska vi knäcka koden, då ska dom stora följarna upp! Solen ska försvinna och Rügen får tillbaka sitt vanliga väder, blåst o regn, då kommer storgäddorna! Vi hörs då… 🙂

//Jan O

Team PikeEco vann nääästan Big Pike Open Vänern!

Ett Svorskt dream team – Team PikeEco!!!

Ok, det är väl bara att erkänna! Vi vann inte Big Pike Open Vänern… men vi kom faktiskt 10:a! Den här gången gjorde vi faktiskt mer rätt än fel i Team PikeEco, Jan Olsson Kristin Roos Aas och Erik Pikewallis Walmann. Ett svenskt norskt dreamteam med oturen konstant i hälarna fast det ser ut att bli ändring på det.

Pikewallis visar vart skåpet ska stå!

För den oinvigde tävlade vi även förra året i denna tävling, med avsikt att totalt dominera från början till slut… Vi hade lite otur, rätt mycket faktiskt å kom näst sist, en lång historia men som kokar ner till att vi var grymma men universum var emot oss dessa två dagar! Vi slog i alla fall teamet som fick fel på motorn 😉 Vår gameplan denna gång var inspirerad av tips från storheter som Kristian Keskitalo och andra, den höll faktiskt hela vägen. Första dagen lyckades vi faktiskt fylla pappret med fem fiskar. Det var det vi fick, inga följare, inga tappade, utan fem fina påslag som vi gemensamt lyckades landa och hör o häpna, få godkända av tävlingsledningen. Tror vi första dagen med tot 429 cm, under en tid, låg så bra till som sexa. En konstig känsla bland så många grymma Team, dock en riktigt bra sådan.

Dag två kom dom större fiskarna!

Dag två vände och ökade vinden, dessutom hittade regnet till Sunnanå. Redan vid utgång förstod vi att det skulle bli tufft, riktigt stygga vågor mötte startfältet. Vår plan att denna dag åka båt till nytt ställe lite längre bort än gårdagen grusades direkt. Istället bestämde vi oss för att fiska ungefär samma spots som vi fiskade förra året, å i stort sett blankade på. Låter skumt kanske men dom här spotsen ska leverera å vi hade ju självförtroende sedan gårdagen. Det tog faktiskt bara några kast här för att vi skulle ha både kontakt o följare, själv lyckades jag knipa en riktigt fin fisk på 107 cm, tätt följd av Eriks fina fisk på 104! Jäklar!!! Vi var med i matchen 🙂 Vi lyckades knipa sju fiskar å byta tre fiskar på pappret denna dag och visst var vi nöjda, såååå nöjda å glada. Med 483 cm och en 10:e plats. Så, Team PikeEco kommer att bli farliga framöver, lita på det 🙂

Dom andra då? Ja, det är bara att ödmjukt gratulera Team Mojoboats som dominerade båda dagarna och tog hem segern med totalt 534 cm. Albin Sharghi, Tero Paakki och Robert Robbo Jonsson fiskade som gudar!

Jocke Blom å Mikael Pareklev – Suveräna arrangörer!

Ett stort tack till Jocke Blom och Mikael Pareklev och deras medhjälpare under denna tävling. Killarna har ett stort och hjärtligt engagemang och sätter ny standard i säkerhet när det gäller tävlingsfisket efter gädda. Krav på förstaförbandslåda, följebåt med hjärtstartare och medicinsk kompetens i båten, dubbla startled med båtar som kan göra över 30 knop för sig och övriga bakom mm mm. Det är så här det ska vara, well done boys! Vi ses nästa år, då vinner vi garanterat!!!