Ett avslut

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev något här! Så pass länge att jag har kommit fram till att min tid inte räcker till.

Jag har haft namnet Ensamvargens Fiske sedan 2012 tror jag. Bloggen har levt länge och jag startade den på någon bloggportal för länge sedan.
Men 2016 hamnade den på Fisheco vilket såklart var väldigt roligt! Totalt antal inlägg har jag ingen aning om, men det är många hundra!
Jag har lagt ned mycket tid på mitt skrivande, men det är för jag tycker det är riktigt roligt. Sen är det såklart roligt att folk läser det man skriver!

I slutet av 2016 hörde Tommi “Tomba” Meriläinen av sig till mig, han drev då sin blogg Semispecimen. Han tyckte att det var dags att vi gjorde något tillsammans. Vi knäckte en idé och våren 2017 lanserade vi Swedish Anglers. Jag började i samma veva skriva någon artikel till Magazine FishEco, så helt plötsligt skulle man skriva på många olika ställen.
Inläggen på bloggen började minska och har sedan sjunkit stadigt. Mitt fokus har helt enkelt flyttats till i första hand Swedish Anglers.

Förutom Swedish Anglers har det också blivit några artiklar.

Det känns lite vemodigt, men jag kommer att lägga ned namnet Ensamvargens Fiske.

Bloggen och dess innehåll hoppas jag få leva kvar ett tag på Fishecos sida. Men Facebooksidan kommer att stängas ned inom kort och mitt Instagramkonto har bytt namn till . Här kommer jag fortsätta publicera bilder från mitt fiske, det blir ett sätt att fortsätta få dela med mig av mitt fiske istället för bloggen.

Mitt huvudfokus numera kommer att vara Swedish Anglers, det och att skriva artiklar/recensioner till tidningar när tiden finns!

Jag och Tomba har mycket med Swedish Anglers, det blir bland annat ett Metetorg på Sportfiskemässan 2020, jag kommer vara på den nya Metemässan – Svenska Meteträffen 7-8 mars i Knislinge och hålla föredrag, visa upp fiske live där och såklart är Swedish Anglers där som utställare.

Men vad som händer framöver med Swedish Anglers kan man såklart få reda på via hemsidan eller vår ! Så kolla in det.

Jag vill avsluta med att tack Jan O för allt!

Du gav mig chansen att få synas på FishEco, du har publicerat mina artiklar i MagazineFishEco och du är och kommer alltid vara en inspiration! Så tack så mycket för chansen, det har betytt mycket för mig!
Sen hoppas jag att ja får fortsätta skriva till Magasinet när tiden finns och när det passar!

Tack Jan O! Du är en inspiratör av rang!

2020 ligger inte långt borta och jag hoppas på ett riktigt spännande år i sportfiskets underbara värld! Glöm inte bort att komma förbi och säga hej på Sportfiskemässan och Svenska Meteträffen!

Tack för mig som Ensamvargens Fiske!
/Christian Ottosson

Nytt år och Tävling

Då var 2018 igång på allvar!
Tyvärr har det inte blivit något fiske alls för min del på evigheter… Jag har en sjuklig abstinens men jag hoppas på att kylan som dök upp här i de södra delarna av landet stannar kvar ett tag nu så det kan bli lite ismete!
Tidigare har det varit för dåliga isar, ingen is men frusna vikar eller kanter så det inte har gått att komma ut…
Åarna runt mig har varit och är översvämmade med klass 1 varningar så inget fiske där heller!

Så jag har gått hemma och stampat, planerat och klurat ut hur året ska läggas upp! Jag har i alla fall satt upp en grov plan, sen brukar man alltid få något infall och sticka iväg på något skoj eller fastna på en specifik art som tar lite mer tid än man tänkt sig… Fast det tycker jag tillhör, man ska ha lite galna upptåg!

Nytt för i år är att jag är med i ett lag i Svenska Specimentävlingen, även känd som ”Svenskan”. En rolig och intressant tävling med idag 14 lag anmälda.
Riktigt många duktiga sportfiskare är med och det lär bli ett hårt år!
För min egen del är det mer en möjlighet att pusha sig lite mer och kanske kunna plocka något nytt PB, vinsten av tävlingen känns långt borta!
Jag kommer dock att rapportera lite om det här på bloggen under året och hur det går för oss i Mörtley Crüe!
Men jag tycker ni ska ta och läsa reglerna, kika vilka som är med och kanske skapa ett eget lag!

En annan rolig grej är att jag kommer dyka upp på Sportfiskemässan, fast då med Swedish Anglers och vi kommer hålla till på Metetorget ihop med flera andra aktörer inom det svenska metet! Så kom förbi och snacka lite mete.
Självklart kör jag en liten tävling där man har chansen att vinna en fribiljett till mässan! Kolla in min Facebooksida för mer info om tävlingen.

Det blev ett kort inlägg, men samtidigt kan det vara på sin plats att visa ett livstecken 🙂
Så jag hoppas snart kunna komma ut på lite ismete och skriva om det här på bloggen, men tills dess så glöm inte tävlingen ja har till Sportfiskemässan.
Glöm inte heller att kika in där vi också har tävlingar, snackar mete och mycket mer kommer hända där framöver!

Hungerstrejkande gäddor

De senaste veckorna har det inte blivit så mycket gäddfiske för min del. Vädret har ställt till det med hårda vindar så att flötestrolla har varit uteslutet. Men jag tog en kväll efter jobbet förra veckan och bottenmetade lite i ån efter färna, men tyvärr hamnade ingen fisk i håven… Jag hade en del napp men då jag var lite ringrostig (skyller på det) missade jag helt enkelt fiskarna!
Men det var skön att få komma ut några timmar ut vid ån, för det är något speciellt att meta i strömmande vatten!

Den här kvällen vid ån var kylig och det gav mig möjligheten att prova på en ny värmeväst jag har med inbyggda värmeelement. En riktigt smart lösning där man via en enkel knapptryckning på bröstet sätter igång elementen i västen och snart blev det varmt och skönt! Jag kommer skriva mer om både västen men även handskar och sulor framöver på bloggen. Dessa prylarna kommer bli helt perfekta till vinterfisket!
Vill man veta mer redan nu kan man kolla in grejerna på deras hemsida.

Jag har också lagt en hel del tid på att få ihop betesfisk, det känns som ett halvtidsjobb ibland… Och jag tror många känner igen sig som också flötestrollar!
Men då det inte går att fiska gädda får man roa sig med att meta betesfisk, och med rätt utrustning är det riktigt skoj att se det lätta flötet dyka och sen drilla fisk.

Men i helgen som gick såg det äntligen riktigt bra ut, syd/sydvästliga vindar på 4(8) m/s, mulet och en yttertemperatur på omkring 6-8 grader. Alltså mycket bra förhållande!

Så jag var galet taggad när jag i söndags placerade de sista prylarna i båten och gav mig iväg i mörkret. Klockan var lite innan sju när jag hade grejerna i vattnet och jag började sakta röra mig över sjön. Ekolodet visade en vattentemp på 6,8 grader och jag såg stora samlingar av bytesfisk och flera fina ekon.
Fast när det hade gått två timmar och det enda jag hade sett var några mindre mörtar som flytt från jagande abborrar så kändes det väldigt märkligt…

Det brukar alltid vara lite rörelse på sjön, någon fisk som går upp i ytan och jagar men nu såg jag ens inte några löjor… Det var helt stilla, sådär kusligt lugnt….

Klockan gick och efter ytterligare fyra timmar så packade jag ihop… Jag hade inte ett napp, inte ett pet på grejerna, absolut ingenting!.
Jag justerade djup, bytte tackel m.m. allt för att se om jag kunde hitta något som fungerade för dagen, men gäddorna var inte alls med.
Det var helt enkelt hungerstrejk från deras sida!

När man räknar kallt att det kommer bli en riktigt bra dag genom att utgå ifrån de yttre förhållandena som vind och väder så det ju rätt häftigt och en aningens bittert att man kan bli så ”blåst”.
Det är väl så att koden knäcks aldrig riktigt, man kommer fortsätta att då och då bli grundlurad av moder jord och invånarna under ytan. Och det är väl en del av charmen med fisket!
Så nu får jag istället se fram emot nästa pass, vilket jag gör med stor revanschlust, hehe.

Det händer även lite grejer på Swedish Anglers, vi har gått ut med lite nyheter om både kläder, dekaler och sportfiskemässan så var det länge sedan man besökte Facebookgruppen så är det hög tid nu!

(Samma nyheter kommer dyka upp på SA hemsidan inom kort)

Jag tänkte till sist passa på att tipsa er som gillar att läsa om mete att det finns en väldigt intressant artikelserie om metets historia på Swedish Anglers som Tommi ”Tomba” Meriläinen har skrivit. Det finns idag fyra delar men fler kommer det bli och det är som vanligt riktigt bra när det är Tomba som skrivit!
Så in och läs:
SPECIMENFISKET I SVERIGE DEL 1:
SPECIMENFISKET I SVERIGE 1980:
SPECIMENFISKET I SVERIGE 1981:
SPECIMENFISKET I SVERIGE 1982:

Ett besök hos Anton Tsvetkov – En Fiskares Bekännelser

Det här blir ett kort inlägg.

I somras var jag och hälsade på Anton Tsvetkov och spelade in ett poddavsnitt.
Som säkert många av er redan vet driver Anton podden En Fiskares Bekännelser
där han intervjuar eller i alla fall snackar fiske med en massa olika sportfiskare. Skulle ni mot förmodan ha missat det här så har ni en massa avsnitt att lyssna på och många är riktigt bra och underhållande!

Anton är kanske mest bekant inom spinnfisket men han har spenderat många år åt specimenmete och framförallt gäddmete. Och i år har han tagit upp metet igen och fångat en drös med fina karpar bland annat!

Bilden är lånad från

Så när Anton kontaktade mig om att vara med i hans podd var jag inte sen att tacka ja, det är ju alltid kul att snacka mete!

Vad vi pratar om tänker jag inte gå in på så mycket här, men vi avhandlar gäddmete, Swedish Anglers, adrenalin och mycket mer, så in och lyssna vet ja 🙂
En Fiskares Bekännelser, Avsnitt 49

Äntligen är vi live!

Tillslut kom dagen då jag och Tomba gick live med vårat gemensamma projekt, Swedish Anglers!

Förra torsdagen, den 20 april klockan 20:00 slogs portarna upp och vilket härligt bemötande vi fick!
Bara positiva ord och mycket rörelse i gruppen. Artiklarna har lästs flitigt på hemsidan och vi har haft mer än 1200 besökare och över 5000 visningar. Vilket betyder att genomsnittet av alla besökarna läser 4 inlägg. Just det känns otroligt roligt, att besökarna stannar kvar och läser artiklarna och intervjuerna vi har skrivit. Det värmer!

Jag och Tomba har kämpat hårt och lagt ned väldigt många timmar på att få det så bra som möjligt. Vi har funderat fram och tillbaka, vänt och vridit på möjligheterna men upplägget vi har valt känns som det bästa.
Så jag hoppas ni som är med i gruppen och har läst det vi har skrivit också är nöjda!
För det är ju faktiskt för er vi gör det här, eller för oss, för alla oss som på något vis har en koppling till metet som fiskeform.
Men för att det ska bli så bra som möjligt behöver vi hjälp från er!
Ni måste hjälpa oss att hålla igång gruppen, skriv frågor, starta trådar med roliga ämnen, ladda upp bilder/videos, komma med tips och förslag på artiklar och intervjuer som ni hade velat läsa. Ge oss tips så ska vi försöka lösa något!
Hör även av er om intresset finns att skriva gästinlägg på hemsidan.
Eller om man har fångat en stor fisk, kontakta då oss så gör vi något roligt och synligt av det. Kanske en intervju eller att du som har fångat fisken skriver en artikel om fiskepasset.
Hör helt enkelt av er till oss! Ni når oss via hemsidan eller via .
För utan er blir det tyvärr inget bra, men tillsammans kan vi skapa något riktigt, riktigt bra!
Jag och Tomba är beredda att satsa rejält på detta, men då behöver vi som sagt er för att lyckas!

Mitt egna fiske har blivit lite åsidosatt på grund av det här, men det var jag beredd på.
Men att vara helt utan fiske går inte… Då blir jag rastlös och antagligen lite smått jobbig att ha under samma tak!
Så i lördags bestämde jag mig för att fiska några timmar innan det var dags för en städdag vid vattnet med en av fiskeklubbarna jag är medlem i.

Så jag körde hemifrån strax efter fem på morgonen för att meta lite färna.
Natten hade varit kall och temperaturen låg på nollan när jag kom fram till ån. Det blåste ganska mycket också, men sträckan jag skulle fiska av låg lite vindskyddad så det var inga problem.
Jag hittade en riktigt fin plats och placerade mitt bottenmetetackel strax utanför en buske.
På kroken hade jag en bit franskbröd och det tog inte många minuter innan det indikerade att fisk hade hittat mitt bete. Jag fick några ryckningar i spötoppen så jag satt på helspänn. Efter ytterligare någon minut fick jag ett bra böj i toppen och jag krokade. Ett par goa knyck i spöt men sen blev det tomt…
Det är aldrig roligt att tappa en fisk, men det tillhör fisket!
Jag funderade en stund om jag skulle byta plats eller inte. Det kunde ju kanske stå en färna till i busken… Jag valde att stanna.

Ny brödbit åkte ut och efter max fem minuter fick jag ett par riktiga dunkar i toppen men jag missade… Nu var det dags för platsbyte.

Jag provade några olika ställen men det gav inget, så när jag kom fram till morgonens sista plats hade jag inga stora förhoppningar. Men jag placerade en brödbit precis vid strömkanten och tog sedan upp mina äggmackor. De smakade fantastiskt gott och solen hade kommit upp och värmde på fint i nacken.
Morgonen hade varit ganska kylig.
När jag satt där och åt så gick en färna upp vid ytan på andra sidan ån… Där är ju inte jag tänkte jag medan sista tuggan av mackan hamnade i munnen. Två sekunder senare gungade det till rejält i spötoppen och jag kunde kroka ännu en fisk! Den här gången släppte den inte och efter lite trixande kunde jag styra in en fin färna i håven.
Dagen var räddad!

När färnan hade simmat tillbaka var det dags att sätta fart ut till klubbvattnet och jobba, snacka fiske och grilla korv med grabbarna i klubben. Helt enkelt en riktigt bra lördag!

Jag kommer fortsätta att blogga här, men inläggen kanske inte blir lika täta som tidigare då jag även kommer att skriva på Swedish Anglers.
Så vill man inte missa något meterelaterat rekommenderar jag er att gå med i Facebookgruppen  och även kolla in hemsidan, där hittar ni just nu en lång intervju om specimenfisket i Finland med Juha Ojaharju, den tycker jag verkligen ni ska in och läsa! Men även vår intervjuserie 12 Snabba Frågor.