Den mystiska kräftabborren…

Grymma Martin Wasberg med flott kräftis!

Eftersom jag är i stort sett uppväxt kring abborrsjöar med kräftor har dessa stora rödfenade abborrar fascinerat mig i många många år. Jag har jagat dom under alla årstider och i alla väder. Dom är svåra att fånga, lite större och lite vackrare än alla andra abborrar. Kanske är det just dom två sakerna som lockar till alla dessa turer på kräftsjöarna…

Nedan hittar ni lite forskning om fenomenet med abborrar som verkar ha just kräftor som huvudsaklig föda. Riktigt intressant om man är nörd som jag 🙂 Tack till Henrik C Andersson på Länsstyrelsen i Stockholm som hjälpt mig i mitt faktaletande.

Det finns en hel del internationell forskning, främst rysk, om abborren. Konstigt nog är det lite sämre på den svenska fronten och mycket av den ryska forskningen är inte översatt. Men, det vi vet är att en abborre genomgår tre tydliga stadier i sitt liv och sin utveckling.  De första två åren, upp till en längd på 7-8 cm, livnär sig abborren på plankton. En ganska tuff tillvaro då abborren inte är särskilt bra på detta. Abborren tar sitt byte ett och ett, som den jägare den egentligen, är och då tar det tid att växa när bytet är mikroskopiskt.  Här konkurrerar den med tex siklöja, nors och mört som till skillnad från abborren är experter på detta med plankton.

Kräftabborre på vintern, så vacker!

Efter detta stadium går den över till att livnära sig via bottenafuan, sländer, nyfmer och allsköns mindre proteinbitar står på menyn. Under detta stadium ligger abbborrarna på en längd kring 12-16 cm. Dom som passerar 16 cm tar steget över och blir rena fiskätare. Det som förmodligen sker när det gäller våra kräftabborrar är att dom inte tar detta steg, eller i alla fall inte fullt ut, utan stannar kvar vid botten och övergår från slädor mm till att äta just kräftor. En förhållandevis liten abborre kan ta förvånasvärt stora kräftor. Abborrarna passar speciellt på att förse sig under de perioder som kräftan byter skal, kräftorna är då väldigt mjuka och i stort sett försvarslösa. Att dessa abborrar har den underbara röda färgen på sina fenor som så tydligt skiljer den från dess fiskätande bröder sägs bero på just kräftdieten. De röda pigment som blir kvar när en kräfta kokas (övriga fäger förstörs av värmen, brunt, blått och grönt) är samma röda pigment som färgar abborrens fenor.

//Jan O FishEco

Drömfisket finns i Småland!

Drömfisken finns i Småland!

Från att ha bara haft ett ställe där jag alltid kunnat slappna av helt, bara fiska, vissla o gnola på små fula visor, har jag sedan några år två sådana små ställen eller hörn som är som balsam för själen. Det första är Emån och vistelsen kring vattnet vid legendariska Em. Det andra, som den här historien handlar om, är småländska Strömhult. Där trivs jag. Jag trivs vid dammen nedanför husen och jag trivs kring böjarna, höljorna och strömmarna i fina lilla Strömhultaån! Här fiskar jag alltid med vänner och vänners vänner. Vi skrattar, lagar mat, dricker ädla och mindre ädla drycker och fiskar på otroligt vackra stora regnbågar och…. hör och häpna, riktigt stora och vackra öringar som också trivs i ån.

Drömöringar finns det oxå...

Drömöringar finns det oxå…

På bilden ovan ser ni en av dessa välkomna bonusöringar som nästan alltid dyker upp under våra resor, uppskattad till strax under tre kilo. Just denna fångade min vän Ove, det finns mer och bättre bilder men jag hoppas kunna spara dessa till en artikel i vårt +Magazine till våren. Vattnen kring Strömhult är humusfärgade men ändå klara. Det är ofta möjligt att ”sightfiska” på enskilda individer och det slår verkligen allt.

Sussi med fin bonusöring...

Sussi med fin bonusöring…

Känslan av att ”spotta” fresta och få en grovsing att hugga är oslagbar! Det lyckades jag med flera gånger denna vistelse. Den största scoutade bågen låg på över fem kilo, ja, faktiskt två över fem men den ena tog jag på streamer i dammen…

Vacker bågen på över fem kilo...

Vacker bågen på över fem kilo…

Ja, det blir inte så många mer ord om Strömhult denna gång, som sagt, vi sparar det till våren men jag kunde inte låta bli att dela med mig lite ändå…

Det går inte bra nu…

Köra båt baklänges - bara när man trollar...

Köra båt baklänges – bara när man trollar…

….ååååååå MUNKA!!! Så känner jag just nu för Vättern! Jag hatar sjön… å älskar den! Hatar den för att den gynnar alla andra utom mig! Alla andra!!!!! Älskar den för att det kanske en dag är min dag. Kanske…. kanske…. Jag har fiskat den i många år nu och har tre nior och ett gäng mindre fiskar men ingen över 10, å det är ju därför man åker, gång på gång på gång. Det här är det enda vattnet jag bara småler när jag får en nia… lite snett o mjuggt. Ungefär som när man letar gula kantareller och bara hittar blek taggsvamp. Gott men inte vad man ville ha… Fan vet om jag inte tycker lite illa om Håkan Fransson också, jo, jag gör nog det 😉 å en del andra som hela tiden lyckas i vartenda vatten dom blöter sina krokar… usch för dom 😉

Ok, lite glad blir man för en +åtta men bara lite...

Ok, lite glad blir man för en +åtta men bara lite…

Varför skriver jag det här då? Jo, inatt kom jag hem efter ännu ett misslyckande. Inte nog med att jag blankade helt, vädret hånade mig med vindar från helvetet och dyningar från… ja också helvetet. Jag blev blöt, trött, arg o sur å trött o blöt om jag inte skrev det. Å vet ni vad det värsta är? Jag VILL DIT IGEN! Ja, det var allt för denna gång, nu ska det skrivas tester för +Magazinet.

Penn Warfare är en vänstervevad LC rulle som INTE kostar skjortan = ovanligt!

Ps, kanske undrar ni vad MUNKA betyder, det är ett uttryck som kom före f…ck, ett pre-f…ck kan man säga. En tjejkompis kom ut efter skolan och hittade sin cykel med tomt däck, då sa hon åååååå munka… hon visste inte att det hette punka! Sen dess har jag i å mina polare (i snart 40 år) kallat all skit som händer för ååååååå…. MUNKA!!!

Pps, ta inte allt jag skriver på fullaste allvar heller 😉

//Jan O

UV fisket fortsätter att ge utdelning…

Dubbelhugg på Motoroil Special...

Dubbelhugg på Motoroil Special…

Vår fjärde dag i gäddparadiset öppnade väldigt klent. Vi fiskade samma område som under gårdagen, Kubitzer Boddden. Ett stort område som ofta släpper ifrån sig stor fisk och ibland även många. Frestelsen att lämna området under första halva av dagen var stor… vår guide och käre betesuvecklare Kay  sa ganska bestämt – No, I know there is fish in this area, lets stay, we will get some fish. Ja, det krävs lite mod att avstå från att börja åka båt och jaga fisk och det var verkligen rätt beslut. Vi började till slut få bra med fisk enligt principen ”UV tänk” som jag tidigare beskrivt. Betet ska vara anpassat för ljuset och vattenfärgen för stunden.

Dagens toppfisk för vår båt...

Dagens toppfisk för vår båt…

När vi till slut summerade dagen hade vi 26 fiskar! En toppfisk som faktiskt undertecknad tog på 101 cm och ett gäng fina fiskar till. Resultatet blev återigen dagens bästa bland alla båtar i Rügen men vi måste hylla Rickard Bertilsson som fick sin första stora fisk idag i ett annat område och efter fem besök i Rügen.

14600 gram och 122 cm! Reeeespekt :)

14600 gram och 122 cm! Reeeespekt 🙂 Foto: Skvalp

En drömfisk på 122 cm och 14600 gram! Även Dennis Horikoshi fick en drömfisk på 10200 gram idag! Superkul. Ja, förlåt som vanligt, måste vara lite snål med bilder annars blir överchefsredaktör Wiman arg 🙂 Det kommer mer i +Magazinet å vi kör igen imorrn…

//Jan O

Sista dagen i paradiset….

Mot gäddorna...

Mot gäddorna…

Sista dagen på Leech Adventures resa till Rügen var riktigt rolig. Alla båtarna hittade bra med aktiva gäddor. Morgonen började med att Mattias Gustafsson Ehrenstråhle nöp en riktigt flott fisk på 111 cm och retsamt nära 10 kilo, den vägde 9,8.

Vilken fisk för Mattias!!!

Alla båtarna var under dagen i kontakt med låååååång och stoooor fisk. Alexander Lexéns vrål när han tappade en av dessa hördes ända från Rügen till Trelleborg… I vår båt slutade dagen med 30-40 gäddor i båten med en toppfisk på en bra bit över 100 cm… Det kommer mer om vår resa i +MagazineFishEco snart…

//Jan O

08ABBORREN – Första tävlingen med nya FishEcobåten!

Första turen med nya redaktionsbåten!

Så, då var tävlingsjungfruturen med vår nya redaktionsbåt avklarad. Vi deltog i Sportfiskarnas 08ABBORREN i söndags. En riktigt spännande och tuff tävling. Bland de 40 båtarna och 100 deltagarna fanns det ett antal sportfiskare som inte kan kallas något annat än superduktiga, vilket skulle visa sig vid tävlingens slut. Själva körde vi direkt till ett av våra hotspots, tidigare rekat av Niklas Jonsson och som gett bra med stor abborre. Här körde vi i säkert två timmar men det var svårt… så svårt.

Nicklas Jonsson med en abborre!

Vid några tillfällen var abborren upp och körde ytligt och jag anmälde mig frivilligt att byta från jigg till crankbait/ wobbler och fick faktiskt ganska omgående en bra fisk på kanske 31 cm… sen dött igen. Vi hade då två val, nöta på och chansa eller byta ställe och chansa… Vi bytte ställe, och ställe igen tills vi hittade fisken. Ett stort stim norsabborre hade parkerat på en skön brant mellan 13-17 meter djupt. På med lite tyngre skallar och lite längre jiggar. Nu skedde det omvända mot morgonfisket, vi fick fisk i stort sett i varje kast under två timmar. Fisken vägrade dock att vara längre än drygt 31 cm som topp.

Nu nappade det hela tiden!!!

Såna fick vi hur många som helst och säkert ett 100 tal totalt… Vi valde att ligga kvar på den här spoten för att kanske kanske hitta några större exemplar men gick fick tyvärr inga större abborrar. Vi kände oss ändå rätt nöjda med vår insats. Väl vid land och efter lite småprat med dom andra lagen verkade det faktiskt som om vi låg rätt hyfsat till, ja, innan vi pratade med Tobbe Fränstam som vägrade berätta vad dom fått men leendet avslöjade mycket 🙂

Stort grattis Team Abu/Mojoboats!

Ja, som de flesta redan vet. Tobias, Hugo och Adam tog hem tävlingen med en helt galen svit abborrar, 34, 39,41,45,47 cm och totalt 206 cm! Teamet lyckades också dra längsta fisk på hela 47 cm! Tvåa blev Team Pike Boys Ekerö med sviten 38,39,40,43,44 cm och totalt 204 cm, också det en lika grym bedrift.Trea blev Team Påtår med 33,35,37,39,42 cm och totalt 186 cm. För den som är nyfiken finns hela resultatlistan härVi då? Jorå, vi är fortfarande rätt nöjda. Vi tog en sjysst nionde plats, personligen är jag tom mycket nöjd. Båten fick godkänt, lite till faktiskt och det här blir nog inte sista tävlingen vi är med på.

Sportfiskarnas tävlingsgeneral råddade tävlingen på ett som vanligt imponerande sätt, snabbt och smidigt!

Sportfiskarnas tävlingsgeneral Anssi Lehtevä råddade tävlingen på ett som vanligt imponerande sätt, snabbt och smidigt!

Ett stort tack till Sportfiskarna som verkligen anstränger sig för att göra bra saker, det här är verkligen en av dom. Jag tror att 08ABBORREN som tävling kommer att utvecklas till en Svensk klassiker, allt talar för det!

//Jan O FishEco

Drömfiske i Strömhult!

Närmare sex än fem kilo...

Närmare sex än fem kilo…

Det har faktiskt blivit lite av en tradition att jag åker till Strömhult för att jaga stor regnbåge och stygga grisöringar med goda vänner:) I år hade vi ett riktigt spännande fiske. Totalt blev det faktiskt fyra rejält stora regnbågar som alla låg mellan 5,5 och 6 kilo och ett antal mindre, om man nu kan kalla fisk mellan 2,5 och 4 kilo för mindre. Det låter kanske konstigt med det resultatet men vi fick slita för fiskarna och FishEcoAnna hade en riktigt brutal fight med en rejält böjd krok som resultat, det var nog resans största fisk som gick tyvärr. Anna tar den nästa år, det vet jag 🙂

Fisken som gjorde detta fick vi aldrig se...

Fisken som gjorde detta fick vi aldrig se…

Den fisken fick vi inte se men många andra. Reportage kommer snart i +MagazineFishEco. Nu är det dax att packa för onsdagens LIVEfiske med Sussi Stridh, det blir bra det 🙂

//Jan O

Att håva fisk är enkelt… eller?

När jag skriver detta undrar jag om Daniel Nilsson (Mr Westin) läser rubriken och tänker – ska den där klantskallen skriva om att håva fisk!!! Ja, det ska jag, för jag är en jättebra konsult, dvs vet hur man gör, bra på att berätta det men kanske inte så bra när det kommer till själva ”görat” 😉 Förra året höll jag på att schabla bort en riktigt flott Vätterngädda för Daniel i håvningsögonblicket, bara så ni vet…

Allt gick bra till slut för Danne...

Allt gick bra till slut för Danne…

Den här incidenten och lite andra saker har fått mig att fundera en hel del kring hur vi håvar fisk, fiskets kanske mest kritiska ögonblick! Ska det bära eller brista. Jag håller just nu på att samla mina och andras erfarenheter i en artikel.

Bära eller brista...

Bära eller brista…

Jag hoppas att den kan hjälpa någon att inte schabla som jag gör, alltför ofta. Den kommer snart i +MagazineFishEco…

Nu ska jag packa för Öresund, det är ju LIVEfiske med Bosse Hall imorgon.

//Jan O

Gösfisket har kommit igång…

Riktigt stygg "mammagös" på 91 cm...

Riktigt stygg ”mammagös” på 91 cm…

Det verkar bli en fantastiskt fin gös- och vertikalfiskevår detta år. Rapporterna haglar in om stora stygga gösar 🙂 Har själv provat två gånger denna vecka och visst verkar det vara läge! En fin fisk på kanske lite drygt fem kilo ville vara med på film i måndags, den högg som på beställning när vi spelade in ett avsnitt av nya ”FishEco testar, riktigt skoj. Ytterligare en riktigt flott gös på 91 cm högg igår när jag hade min kamrat Andreas Ollinen med i båten. Första fisken var egentligen Andreas men när han fick sug efter lite kaffe, eller kanske det var en macka, gav han mig spöet å jag släppte ganska omgående på en fisk… å den högg naturligtvis. Fisken stod bara tre meter under båten och var bara ett litet litet eko så jag blev riktigt förvånad när det blev tvärstopp vid mothugget… Jag kände mig lite som en fisktjuv faktiskt… Andreas gjorde ett grymt jobb med att säkert håva fisken, vi var nog lika förvånade båda två över vad som hänt! Förlåt Andreas… Vi letar upp en till dig på på 100 cm nästa gång.

Årets första SuperSizegös...

Årets första SuperSizegös…

Årets första SuperSizegös för undertecknad, det brukar verkligen inte gå så här fort. Ut och testa nu, det kan verkligen lönas sig 🙂

Dubbelhuggens dubbelhugg!

Vilket dubbelhugg!

Ja, vad ska man säga… när jag är trött, dvs efter att ha arbetat intensivt med fiske, så måste jag fiska… Sjukt men så är det. Sista tiden har varit härlig med reportagefisken i Vättern och grymt roliga livesändningar men att gå upp tre-fyra på mornarna, vara hemma vid tiobläcket och på igen dan efter tar ut sin rätt… Idag jobbade jag undan lite på mitt lilla kontor och bestämde mig för att jag verkligen behövde komma ut en sväng, testa mina ”hotspots” i Mälaren. Dom ger ju sällan någon stor fisk men vartefter jag och några av mina vänner har övergivit vassarna och satsat på pelagisk fisk har det gått bättre o bättre. Förra våren toppade jag ju med en drömfisk på 13 kilo. En drömfisk i sig men för mig ännu större då den togs i mitt hemmavatten som är så svårt… Idag tänkte jag lite annorlunda. Jag brukar tänka djupfiske nästa jämt men idag letade jag mig ut ännu djupare än vanligt. Grejorna fårn Vättern låg redo så varför inte satsa på dom stora fjärdgäddorna som nu sakta börjar närma sig lekvikarna. Många av dom verkar fortfarande gilla att simma på ställen där det är 10-50 meter djupt. Sagt o gjort. Jag körde förbi dom vanliga djuphålorna och branterna och tog mig lite längre ut än vanligt. Jag startade fisket på kanske 11 meter, tre st Platypusar och en Westins Jätte fick hänga efter mina paravaner.

Ganska omgående fick jag en mindre fisk, hade då fiskat mig ut mot 20 meter. Här fanns det små fläckar med pelagisk betesfisk och jag noterade att det faktiskt fanns en hel del bollekon mellan 4-10 meter. Hugget kommer. Paravanen börjar backa… sakta och nästan som när man gör en för hastig sväng och paravanen tappar fart av svängen… men solklart en fisk. Jag drillar försiktigt upp en riktigt fin fisk på kanske 7-8 kilo som tagit på en Westins Jätte. När jag ska håva den ser jag hur nästa spö böjer sig… å det rejält. Jag låter faktiskt den färdiga fisken ligga kvar i håven i vattnet och hugger tag i det andra spöet. Här var det tungt… Trots att det är en stor fisk är den ganska maklig men jag känner tydligt dom tunga sugande knyckarna. Beteendet som avslöjar stor fisk, även om den är kall och köldstel. Det blir lite kalabalik när jag måste håva gäddan, i håven ligger ju redan en flott fisk på 7+! Nåväl, efter lite knixande och fixande ligger den där. Den ”lilla” fisken ser just liten ut… Snabbt får jag ur båda fiskarna, börjar med att väga den stora och ta måtten. Längden stannar vid 108 cm och vågen passerar 10 kilo å stannar på 10,1!!! Jag brister ut i skratt och glädje. Det är min andra ”plussare” någonsin från Mälaren. Svåra, svåra Mälaren…

Platypus levererar igen!

Jag tar några snabba foton och struntar faktiskt i att väga och väga den ”lilla” för att snabbt få tillbaka båda fiskarna, den stora hade nästa svalt en Platypus men operationen gick fort och båda fiskarna simmar fortfarande kvar. I väntan på att göra nya små Mälarstorgäddor 🙂

Ps, tack Jonny ”Kung av det pelagiska” Thofelt för att du inspirerat mig att släppa vassarna och inse att vattnen är större än så. Det har berikat mitt gäddfiske 🙂