Sammanfattning av året 2018

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev något här, men tanken är att den här sammanfattningen ska ge lite klarhet i det hela.

Året började sådär, temperaturer som gick upp och ned gjorde isarna osäkra. Sen kom det en vårflod med översvämningar så fisket i rinnande vatten blev inte heller det särskilt lätt. Men jag hann med något ismetepass, men tyvärr gav det magert resultat.

Men i slutet av mars påbörjades mitt färnamete, och jag fokuserade uteslutande på det fram till slutet av maj. Fisket gick bra, jag fick flera fina färnor och toppfisken vägde in på 2830 gram. Just färnan är en art jag håller absolut högst, ett fiske som är så otroligt mångsidigt och man får spendera tid i vackra miljöer och lyssna på det porlande ljudet från rinnande vatten. Otroligt rofyllt men ändå pulshöjande utan dess like!

Jag och Henrik Stale gjorde ett par turer ihop till vackra Emån. En 2 dagars-satsning på våren som gav Henrik en riktigt bra toppfisk! Och så gjorde vi en dagstur ihop under hösten som bjöd på frustration och glädje där vi båda lyckades lura upp ett par bättre färnor, men de riktigt stora höll sig undan. Men nya tag är redan inplanerade!

Henrik har precis krokat en färna på kort distans.

När vi gick över till juni månad så fick jag möjligheten att meta gräskarp i en privat damm vilket gav många nervösa, frustrerande och fantastiska timmar. Jag lyckades lura några av invånarna i dammen som även resulterade i en artikel i Magazine Fisheco.

En fin fisk på strax över 9 kilo

Det blev några turer efter dessa fantastiska fiskar, men sommaren bjöd även på en del mete efter i första hand ruda. Då jag fick reda på att det skulle finnas ruda i en sjö inte långt ifrån mig spenderade jag en del tid där. Men tyvärr blev jag utan ruda, fast jag lyckades kroka en hel del sutare vilket är riktigt roligt.
Flötmete på nära håll är så sjukt roligt och spännande!
Vill man läsa mer om flötmete efter sutare så kan man kolla in min artikel i Magazine Fisheco nr 2 från 2018.

I början av juli styrde jag bilen mot Västmanland och Ursjön för att i ett par dagar fiska ruda ihop med ett gäng andra metare. Det blev en riktigt roligt helg med många skratt, diskussioner och fina rudor!

Efter Ursjön blev det fler turer efter gräskarpar och färnor. Men i september var det återigen dags för en meteträff. Den här gången besöktes Karsgöl och karp stod på schemat för helgen. Vi (Swedish Anglers) hade anordnat en liten tävling tillsammans med Palle Sköldblom som ansvarar för sjön. Det bjöds på äventyr då stormen Knud (Knut) besökte oss. Det blev en blåsig helg, men det blev många skratt, god mat och ett riktigt roligt event. Man kan läsa mer om helgen då Joacim Bertilsson skrev en riktigt bra artikel om resan som vi publicerade på Swedish Anglers.

I oktober fick jag återigen möjligheten att få vara gästlärare på Blekinge folkhögskolas Fiskevårdslinjen. Eleverna fick prova på att meta färna, både bottenmete och ytmete, och vi fick en kanondag med fint väder och många napp.

En härlig morgon i höstfärger

Efter den turen med eleverna har jag inte hunnit fiska en gång… Mitt längsta uppehåll på många år. Vissa dagar är abstinensen på max, det skriker i hela kroppen. Men tyvärr har det inte funnits någon tid, ibland får man prioritera annat och just nu är det en övervåning på huset som ska bli klar.
Sen har jag även spenderat en hel del tid på Swedish Anglers och att bygga en ny hemsida!
Vi kommer lansera sidan den 6 januari 2019 och mycket av min tid framöver kommer läggas där. Vi kommer t.ex. ha fler och bättre tävlingar på hemsidan, det kommer bli recensioner, artiklar, poddar och mycket mer.
Tanken är att ta Swedish Anglers ännu ett steg framåt.
Här kan man läsa lite mer om det.

Här kan man även läsa en sammanfattning av året från Swedish Anglers.
Sammanfattning av året 2018

Fast mitt år har varit riktigt bra med många fina fiskar, galet roliga fiskeresor och fiskepass ihop med goa människor! Så tack allihop för 2018.
Nu ser jag verkligen fram emot 2019 och vill avsluta med att önska er alla ett
RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!

Flötmete och Sutare

Sommaren rusar fram som vanligt och det är alltid likadant, man väntar på sommaren och tänker att jäklar vad mycket jag kommer hinna med! Men så lyckas man knappt med hälften…

Jag spenderade en del timmar vid en liten skogsjö under juni månad med flötmete som fiskemetod och min förhoppning var att komma i kontakt med någon ruda, men tyvärr gick jag bet just på rudorna. Istället blev det ett riktigt roligt sutarmete, och det är inte fy skam det heller!

Det är så otroligt spännande att flötmeta riktigt nära land efter dessa fina fiskar, som längst kanske jag provade 2 spölängder ut men de flesta jag fick tog under spötoppen!
Där ser man bubblor, rullningar, flötet som rör sig lite när sutarna bökar på botten och när flötet väl reser sig och man krokar så bjuds det på helt fantastiska fighter på lätt utrustning!
Sommarfiske när det är som absolut bäst!

Lyftmetoden är melodin jag har kört på och jag skrev en artikel om det i Magazine Fisheco nr 2 – 2018. En metod som både är enkel och väldigt visuell.

Tyvärr var vikterna på sutarna inte i toppklass, men eftersom målet var ruda valde jag att köra på och jag tror faktiskt att det finns rudor i vattnet, men då det är konkurrens om maten från både mört, sarv och sutare så blir det genast svårare att lyckas kroka dessa rudor…
Men jag har fått min ruda, fast då i ett mer känt vatten, nämligen Ursjön! Jag bjuder på en bild som jag lade upp på mitt Instagramkonto.
Mer om Ursjön kommer dyka upp någon annanstans framöver, hoppas jag…

Jag provade lite olika beten och dipper under mina turer men det som gav mig sutarna var en hederlig daggmask i bra storlek, ett klassiskt sutarbete.

Jag bjuder på lite bilder från mina besök vid skogsjön och i nästa inlägg som jag hoppas kommer dyka upp inom kort blir det en recension. Men som sagt, tiden…

Fantastiska sommarkvällar

Största sutaren på knappt 2 kilo som bjöd på en galet rolig fight bland näckrosorna med lätt utrustning!

Fortsatt trevlig sommar och semester på er alla glada sportfiskare och glöm inte att kolla in det rykande färska numret av Magazine Fisheco där jag bidrar med en gösmeteartikel, trevlig läsning.

Hösten i antågande

Vissa dagar känns det som sommaren precis har börjat, andra dagar så längtar man bara efter de där härliga höstdagarna med ett par flöten släpandes efter båten i hopp om att en tjock madame ska gapa stort över betesfisken… Oavsett vad så är hösten i antågande, men förhoppningsvis har vi några varma och fina sensommardagar kvar.

Själv har jag gjort mitt sista sutarpass för det här året, ett år som kanske inte blev så bra resultatmässigt. Samtidigt var det inte så oväntat då jag lagt mycket av tiden åt att hitta nytt vatten. Så nästa år kommer jag lägga de flesta av mina sutarpass vid den lilla skogssjön i hopp om att få en rejäl jackpot!

Mitt sista pass fiskade jag förra torsdagen vid sjön i närheten där jag bor.
Jag gick upp strax innan halv fyra för att köra ett kort morgonpass med feederspöt. Tyvärr gav det ingen sutare utan jag fick mest mört och någon enstaka brax på knappa kilot.
Vädret var inte heller det bästa med en kall natt för årstiden och det hade regnat till och från i flera dagar innan, så det var inte helt oväntat att det skulle bli svårt. Men jag var tvungen att få en avslutning på sutarfisket så jag kan börja fokusera på nästa del av året.

Feedermete

I augusti kommer det bli ganska klent med fiske då det vankas bröllop och det är en hel del som måste fixas, så då tillåter nog inte min blivande fru så mycket fiske…
Men något kortare pass hoppas jag ändå hinna med!

Planen framöver är att lägga mest tid på abborremetet fram till slutet av september, sen i oktober blir det garanterat några avstickare till ån efter färnorna innan det är dags att fokusera på de gröna sjövargarna igen. Förra året fiskade jag inte många pass efter gäddorna men tanken är att det ska bli mer gäddfiske i höst växlat med abborremetet.
Men för att kunna meta efter predatorerna behövs det betesfisk, något som tar tid att få ihop och det är nog många av er som delar min hat-kärlek till att fånga betesfisk… Antingen har man inga alls, för lite eller för små när det ska metas gädda, eller för stora när det vankas abborremete!
Men i år ska jag vara ute i god tid… (Känns som man säger det varje år)

Så i söndags eftermiddag åkte hela familjen till sjön för att flötmeta lite betesfisk.
Barnen hade fått varsitt nytt spö så de var taggade på fiske, och när de fick napp och vevade in fisken med lite hjälp blev det lycka på bryggan!
Självklart skulle de hålla i sina fångster och släppte ned dem försiktigt i beteshinken. De fick även följa med ut i båten en sväng för att lägga i mörtstugan och även då var det två lyckliga barn som knappt ville åka in till land igen.
Förhoppningsvis kan det bli fler familjepass framöver där jag kan förena nytta med nöje och få ihop betesfisk till framförallt abborrarna.
De större betesfiskarna till gäddorna är de som kan bli lite jobbigare…

Betesfiske

Jag vet, det är dumt av mig att vara utan flytväst men det ska inte upprepas!

Sen är det alltid svårt att hålla sig till sin tänkta långsiktiga plan så några infall lär det bli på andra arter också under hösten, men det är ändå skönt att ha en grov skiss av det resterande året.

En bild från mitt sista försök efter sutarna det här året får avsluta inlägget och den här sutarsäsongen!

Semestertider

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här på bloggen men anledningen är enkel, jag har semester! Då tänker väl många av er att semester är fisketid men inte för en småbarnsförälder, då är semester mindre fisketid… Fast jag har såklart fiskat, men det har mest blivit korta fiskepass med vänner och familjen i all sin enkelhet.

Jag och en kompis flötmetade sutare en varm kväll för ett par veckor sedan.
Han fiskade lyftmetoden med majs som krokbete och mäskade rejält.
Till en början var det mest småfisk på platsen men när mörkret kom så började även bubblorna stiga från platsen och det blev rejält spännande.

Flötmete Sutare

Tillslut reste sig flötet lite och började vandra sakta. Han krokade och spöt bugade sig rejält men efter bara ett par snabba knyck så släppte kroken… Riktigt tråkigt men tyvärr sånt som händer.

Efter det blev det bara en brax innan vi bestämde oss för att åka hem.
Själv provade jag att fiska med blodkorv och lite av Swedbaits Sutarkung för att se om det kunde minska nappen från småfisk. Ett tips jag fick av Jimmie Svensson i Facebook gruppen ””. Jag slapp småfisken och hade även ett bra napp men tyvärr satt jag inte tillräckligt länge på händerna, men en metod jag helt klart kommer prova igen! Så tack för tipset Jimmie!

Jag hade även besök av en kompis från mina hemtrakter Östergötland för några dagar sedan och han var sugen att testa på lite mete. Så jag tog med mig honom och hela familjen ned till sjön för några timmars fiske, barnen och min sambo satt på bryggan och flötmetade, kompisen fick prova på bottenmete med quivertipspöt. Han fick ganska omgående drilla fisk men det blev mest mindre mört. Barnen blev ändå lyckliga och sonen vill alltid hålla i fisken och min minsta vill klappa fiskarna, så förhoppningsvis kanske någon av dem får fiskeintresset…

Kompisen tröttnade lite efter ett tag så jag tog över och han sa till mig att ”ta en stor fisk nu då…” Jag kastade ut och efter kanske fem minuter bugade spöt rejält och jag krokade en sutare som rusade runt men efter en stund kunde jag lyfta upp den. Ingen jätte direkt men ändå roligt att allihop fick sen en sutare på nära håll och att jag faktiskt lyckades få en ”större” fisk!

Sutarmete

Sambon fiskade på från bryggan och lyckades lura upp några sarvar och mörtar som barnen självklart skulle hålla i och släppa tillbaka. Det blev en väldigt rolig och trevlig eftermiddag där alla fiskar uppskattades oavsett storlek, något man annars lätt glömmer bort…

I söndags kväll bestämde jag mig för att åka ut till ån för att se om jag kunde hitta någon hungrig färna… Det har blivit väldigt mycket sutarfiske på senaste tiden så jag kände att det var dags att göra något annat!

Det var extremt lågt vatten i ån, vilket inte var oväntat med tanke på att vi har haft en väldigt varm och fin vår och sommar. Men det gjorde att jag inte hade så många platser att fiska ifrån. Jag fick gå igenom gräs, vass och brännässlor som var högre än mig själv men efter lite kämpande kom jag fram till en plats där det gick bra att fiska ifrån.

Färnamete

Jag började fiska med bröd, men efter kanske trettio minuter gav jag upp då småfisken var som pirayor på brödet.

Jag fingrade lite på några korvbitar men valde tillslut en hel räka som åkte ut vid en svag strömkant vid ett näckrosbälte. Äntligen var spötoppen still och jag slapp småfisken. Jag skulle precis hälla upp en kopp kaffe när det darrade till lite i toppen, så termosen hamnade i gräset men började rulla mot åkanten… Jag fick tag i den med foten samtidigt som spötoppen böjde sig ordentligt, jag krokade och det var fast fisk! Den försökte rusa ned bakom en krök så jag fick pressa den lite men lyckades ganska enkelt styra tillbaka den och snart låg det en fin färna i håven. Inte den största men det spelade ingen roll, jag var rejält nöjd och lycklig för jäklar vad roligt det är att fiska färna!

Väderapparna hade lovat bra väder utan regn, så jag lämnade regnkläderna hemma för att hålla ned packningen så mycket som möjligt, något jag borde låtit bli… Bakom mig drog det in mörka moln och det började regna så jag fick krypa upp vid en björk som jag hade precis bakom mig, turligt nog!

Färnamete

När det regnade som mest så darrade det till i spötoppen ett par gånger och sen en rejäl böj i toppen. Jag krokade men missade… Snabbt på med en ny räka och ut på samma plats igen innan jag sökte skydd vid björken.

Det tog inte många minuter innan det darrade till igen, nu hade regnet lugnat sig lite så jag satt vid spöt och när det bugade igen så var det fast fisk. Kände direkt att det inte var någon färna på kroken utan istället kom det in en björkna på 4-5 hekto som slukat en hel räka på en fyrans krok, glupska fiskar!

Efter björknan blev det väldigt lugnt och efter trettio minuter bestämde jag mig för att byta plats innan det blev för mörkt. Så snabbt ihop med grejerna och sen var det bara att börja kämpa sig igenom den svenska djungeln tillbaks till bilen.

Efter en kort bilfärd var jag framme vid den nya platsen lite efter halv tio, nu fick brödet en ny chans.
Småfisken lät äntligen bli brödbiten och efter knappt fem minuter så darrade det till lite, jag hade handen redo men det blev bara några mindre darr.
Ny brödbit åkte på och pannlampan kom fram så jag kunde se lite mer var jag kastade ut. Återigen var det lugnt i fem minuter, men sen så fick jag ett par snabba darr och sen bugade sig spöt ordentligt. Jag krokade men missade… Svor lite men vevade snabbt in och kastade ut igen. Men när det gått tjugo minuter utan ett pet så bestämde jag mig för att packa ihop och köra hem.

Ett riktigt roligt pass även att det var svårfiskat med lågt vatten och få fiskeplatser, fast nästa besök dröjer nog till september – oktober.

Jag kommer köra något mer pass efter sutarna och jag hoppas även hinna med någon natt vid ett karpvatten innan det börjar bli dags att se över prylarna för predatorerna. Abborre och gädda blir höstens prioritet, men jag lär garanterat bryta av med lite annat mete också, för hösten är en fin årstid för många arter!

flötmete Sutare

Ännu en morgon

Efter att jag äntligen lyckades kroka en sutare från skogssjön vid mitt förra besök så har tankarna fortsatt att snurra, men det har inte varit hur jag ska lyckas att få fler sutare utan snarare vad mer som kan finnas i sjön? Är det möjligt att det kan gömma sig rudor i sjön… Som sagt, tankarna har snurrat så jag bestämde mig för att göra ännu ett tidigt morgonbesök förra söndagen! (Jag har varit på semester så har inte hunnit publicera det tidigare).

Klockan ringde 02:32, men som alltid när det kommer till fiske så kommer man snabbt ur sängen, värre när man ska till jobbet… Väl uppe så väntade jag in kaffet till termosen innan jag satte mig i bilen. Jag kände mig extra trött, nästan dimmig i blicken… halvvägs till sjön inser jag att glasögonen ligger kvar hemma och det är därför det är lite dimmigt!
Inte för att jag är helt blind utan dem, men de sitter ju normalt på näsan av en anledning… Jag orkade inte vända om utan körde vidare, jag fick helt enkelt koncentrera mig lite extra!

Väl framme vid sjön så började jag loda upp platsen så flötet stod perfekt i vattnet, sen fuktade jag upp mäsket som återigen bestod av Swedbaits Champion men nu hade jag även i lite sutarkung. Inget mer, utan enbart mäsk och sen loose-feeda jag med majs. Jag ville inte mätta fiskarna utan att de skulle leta efter enstaka majskorn bland mäsket. I bakhuvudet hade jag rudorna när jag valde att fiska såhär.

Flötmete Sutare

Lite innan fyra åkte krokbetet ut på platsen och jag satte mig i stolen, ganska omgående rörde sig flötet lite, reste sig något men sjönk snabbt tillbaka till utgångsläget. Handen vilade på spöt, jag var redo att lyfta det så fort flötet indikerade det där lilla extra. Efter någon minut försvann flötet snabbt och dagens första mört var krokad.

Jag krokade av den snabbt och satte dit ett nytt majskorn på kroken.
Sen gick det fort mellan nappen, flötet hann knappt nudda vattnet innan det började vandra i sidled. Riktigt roligt, men samtidigt inte det jag var ute efter.

Flötmete Sutare

När klockan hade närmat sig sex och säkert 20 mörtar senare och flera napp missade så lugnade det ner sig lite. Flötet låg still en längre tid och det började bubbla lite till höger om mig, jag satt och kollade hur bubblorna närmade sig flötet och krokbetet, riktigt spännande!
Det började gunga lite i flötet, reste sig enbart någon millimeter, men satte sig tillrätta igen. Bubblorna var kvar och snart reste sig återigen flötet lite och började sakta röra sig i sidled, jag lyfte spöt och kände fisken innan kroken släppte…
Det var helt klart något annat än en mört… Jag svor lite tyst för mig själv samtidigt som jag placerade ut majskornet på samma plats igen.
Men bubblorna avtog och flötet blev stilla.
Så jag kastade i ännu ett par bollar av mäsket och toppade platsen med mer majs.

Flötmete Sutare

Sen satte jag mig och drack lite kaffe och åt upp den sista äggmackan och bara nöjt av naturen. En andunge skrek sig hes innan den hittade sin mamma, ett par rovfåglar jagade på andra sidan sjön och tranorna höll även de låda en bit bort. Bakom mig började det knaka lite och ett rådjur gick förbi, ovetandes om min närvaro.
Helt enkelt en riktigt bra morgon!
Jag fastnade lite väl mycket i omgivningen så jag glömde bort att kolla på flötet en kort stund, helt plötsligt så drogs spöt iväg ned mot vattnet.
Men jag hann snabbt få tag i det och återigen hade mörten hittat till platsen.

En fin mört på 3-4 hekto och den följdes upp med flera i samma storlek.
Som sagt. inte riktigt det jag var ute efter fast samtidigt så är det otroligt roligt att lyckas kroka dessa fina mörtar som stångas på riktigt bra för sin storlek!

Flötmete Mört

När klockan närmade sig nio började det regna, så jag bestämde mig för att plocka ihop och åka hem.

Jag kan summera morgonen som ”misslyckad” ur synpunkten att lyckas kroka någon mer sutare, detsamma gäller rudan som jag är skeptisk till att den finns i sjön…
Fast det var ändå riktigt roligt med närmare 40 mörtar som fick komma upp en kort stund på besök.

Men vid nästa besök blir det nog att tänka om lite vad det gäller mäskning och matigheten av mäsket för att lyckas få in sutarna till platsen. Tankarna får snurra lite så hoppas jag att jag snart kan hinna med ett nytt pass!

Alla goda ting är tre

Vädret här i Småland har varit lite sämre den senaste tiden med regn och rejält blåsigt, men jag valde ändå att åka ut till skogssjön i torsdagskväll då det såg ut som det skulle vara uppehåll.

Vinden låg på rejält från väst vilket inte är optimalt för platsen jag ville fiska, samma plats som sist. Men när jag kom fram strax innan sju så såg det ändå inte så illa ut som jag hade föreställt mig.

Flötmete Sutare

Jag började loda upp för att få betet att ligga precis på botten, jag satte även dit ett majskorn för att få det exakt. När jag som bäst höll på dök flötet!
Jag krokade per automatik då jag blev rätt förvånad och jag kunde landa en fin mört.

Flötmete Mört

En rolig start på passet! Men det krävdes lite mer justering av flötet innan jag var helt nöjd och flötet dyker igen… Men den här gången missade jag.
När jag äntligen fått ordning på lodningen så var det dags att fukta upp mäsket lite som bestod av Swedbaits Champion mäsk och cirka en tredjedel Champion Plus + Krill. Ett riktigt fint mäsk utan några stora partiklar eller annat, men det doftar gott, binder bra fast spricker ändå upp snabbt på botten. Ett riktigt fint allroundmäsk.
Jag tillsatte inga partiklar eller annat i mäsket utan kramade fyra bollar som jag kastade i och sen toppade jag det med lite majskorn runt mitt flöte.

När allt äntligen var klart tog det inte många minuter innan flötet rörde sig lite, fisken var på plats och simmade emot linan när de bökade runt på botten. Ganska snart så började flötet röra sig lite i sidled, steg något innan det dök. Jag lyfte spöt och dagens andra mört var krokad. Även denna var bra i storlek.
Jag satte snabbt dit ett nytt majskorn och placerade flötet knappt en meter från spötoppen, precis intill näckroskanten.

Flötet hann knappt ställa sig innan det var borta, men den gången var jag lite för snabb med att lyfta spöt så jag missade. Men jag missade inte nästa napp och ännu en fin mört kom upp ovanför ytan en kort stund.

Efter den mörten blev det lugnt, mörkare moln började dra fram… Inget de kära väderapparna pratade högt om, där var det en stor gul sol!

När jag som bäst höll på med termosen för att hälla upp lite kaffe så tittade jag snabbt upp mot flötet, men det var borta… Efter någon hundradels sekund fattade hjärnan vad som hänt och jag lyfte spöt och ännu en mört landades.

Jag kramade några nya bollar mäsk och kastade i, mer majs åkte också i.
Efter knappt tio minuter rörde sig flötet lite, jag satt med handen på spöt… Flötet reste sig sakta och började gå i sidled innan det försvann. Jag lyfte spöt och äntligen möttes jag av bra motstånd!
Fisken rusade rakt ut, gick upp i ytan och snurrade. Sen gjorde den ett försök mot näckrosorna, men jag lyckades styra undan och efter några fler försök rakt ut så kunde jag tillslut håva första sutaren från sjön!

Flötmete Sutare

Inget monster, men den hade bra proportioner och en rund fin mage, så det verkar finnas gott om mat i sjön, vilket det även syns på mörtarna. Så mer än nöjd släppte jag ner sutaren i vattnet igen.

Glad efter en grymt rolig fight och första sutaren kastade jag i ett par nya bollar mäsk och i med mer majs, något jag borde gjort direkt efter jag håvat fisken… Men det är lätt att vara efterklok. Jag satte på ett nytt fint majskorn som jag doppade i lite glykossirap som jag blandat ned lite sött och rött pulver i. Det blir nästan som klister på majskornet. Det brukar fungera bra efter man haft en lugn period eller precis fått napp. Annars fiskade jag med ett vanligt majskorn på en Drennan Wide Gape storlek 12.

Det tog inte många minuter innan flötet gungade till lite och sen dök det. Men jag missade…
De mörka molnen höll sig till att bara vara mörka och regent höll sig borta.
Framåt halv tio avtog även vinden en hel del och molnen lättade något vilket var välkommet.
Det bubblade sporadiskt vid mäskplatsen, flötet gungade till lite ibland.
Men det hände inget på länge.

Flötmete Sutare

Strax innan jag ska plocka ihop får jag ännu en mört. Sen var det bara att vandra tillbaka genom skog och hästhagar med hjälp av pannlampans sken.

Det blev ett lyckat kvällspass i blåsten med första sutaren och mörtarna fortsätter hålla bra storlek. Nu ska jag bara lyckas lura någon större sutare som jag tror huserar i den lilla skogssjö.

Försök nummer två

Efter mitt senaste besök vid det nya vattnet har det varit svårt att tänka på något annat än fiske, fast inte direkt någon skillnad mot de övriga 364 dagarna om året!

Enligt de berömda väderapparna så skulle det faktiskt bli en fin och vindstilla söndagsmorgon så jag bestämde mig för att köra till sjön för några timmars flötmete. Klockan ringde 02:32, jag har lite svårt för att ställa väckarklockan på hel och halvtimme… Jag hade packat bilen kvällen innan och blandat ihop mäsket som bestod av hönsfoder, majs, hampfrön, pellets och Swedbaits Sutarkung. Ett mäsk jag använt mig av tidigare men som jag har glömt bort lite senaste tiden. Det är en riktigt bra blandning för sutaren som bland annat innehåller spraytorkat blodpulver.
Jag tog även med mig lite olika krokbeten som räka, majs och luncheon meat.

Jag bytte även plats mot senaste besöket, jag hade förberett ett par olika platser tidigare så självklart ville jag prova även denna. På detta stället är det lite grundare jämfört med den andra platsen, ca 1 meter och lite mjukare botten.

Jag var framme strax efter klockan tre, sen får man gå en bit igenom hästhagar och skog för att ta sig till sjön. Men strax innan 04:00 hade jag lodat djupet och fått ordning på alla grejer så det var bara att börja fiska.

Flötmete Sutare

Efter knappt tio minuter så rör sig flötet lite, jag är beredd och efter någon sekund så reser det sig och jag krokar. Känner fisken men den släpper… På kroken hade jag en räka, jag minskar biten något och kastar ut igen. Det tar inte många minuter innan samma sak händer, och sen igen och igen! Jag väljer att byta till en mindre krok och sätter dit en liten bit luncheon meat på en Drennan Wide Gape Specialist krok i storlek 12.

Bubblar fint vid flötet och det reser sig sakta precis när jag tar kortet!

Jag kastar ut och omgående så dyker flötet, nu sitter äntligen fisken på kroken. Den stretar ganska bra, fast det är ingen sutare.
Men det är en fin mört.

Flötmete Mört

Jag fortsätter nöta på med min luncheon meat och nappen kommer fort, men ibland är jag för snabb med krokningen och missar en hel del fisk… Jag tappar även några fina mörtar precis vid vattenkanten…

Klockan har hunnit bli strax över sex när jag hör något bakom mig så jag vänder mig om och ser 3-4 vildsvin som går och letar mat cirka 15 meter ifrån mig. De har inte märkt mig, så jag smyger upp till väskan för att få upp kameran. Men hinner bara ta ett par bilder innan den ena får syn på mig och de springer iväg grymtande. Kul med lite besök på morgonkvisten!

Flötmete Sutare

En liten gris som bökar efter mat vid stenarna

När grisarna har lämnat mig ensam igen så återgår jag till att stirra på flötet som varit förvånansvärt still de senaste 30 minuterna.

Men så mitt i kaffet så börjar det vandra snabbt i sidled och jag krokar, möts av riktigt bra motstånd och den försöker direkt dra till höger om mig där det finns en del näckrosor, men jag lyckas stoppa den.
Sen händer det där otroligt tråkiga, kroken släpper och det enda som jag sitter fast i nu är en buske på land… Svordomarna duggar tätt och de stackars vildsvinen sprang nog ännu längre bort…

Tomheten försvinner sakta medans jag knaprar på ett par gamla mariekex och sörplar i mig det sista ljumna kaffet. Samtidigt ökar vinden rejält och väderapparna har återigen visat sin trovärdighet…
Jag nöter på i vinden fram till klockan 09:00 men tyvärr blir det ingen mer fisk.

Även om jag inte fått någon sutare än så verkar det som jag kanske har hittat en bra mörtsjö. Som med lite tur kan ha ett bra bestånd av lite större individer. Så det är bara att fortsätta nöta och se vad sjön kan erbjuda mig!

Premiär i nytt vatten

Efter några gångers vandring, mäskning och krattning vid det nya vattnet så var det äntligen dags att få blöta en krok!

Ingen har fiskat i sjön på många år och ingen riktigt vet vad det finns för arter i den. Förr fick de stora sutare i nät men även abborre och gädda.
Självklart är mitt fokus på sutaren och förhoppningsvis finns det fortfarande stora exemplar.
Sjön ligger väldigt avlägset, helt enkelt en riktig skogsjö, med mörkt humusfärgat vatten och på sina ställen en dyig botten. Rent teoretiskt bör det finnas sutare i vattnet. Sjön är grund, men det finns vissa platser som har ett djup på 1.5 – 2 meter där även botten är något hårdare.
Jag valde att börja fiska vid en sådan plats.

Flötmete Sutare

Jag kom fram till sjön strax efter sju på kvällen, efter jag lodat djupet och slängt i några bollar med mäsk så betade jag på¨en mask på kroken och kastade ut. De första femton minuterna hände det inte mycket, inga fiskar som visade sig i ytan eller några bubblor från botten. Jag vevade in och kastade om, flötet hann inte sätta sig rätt innan det började vandra i sidled, adrenalinet rusade hysteriskt fort, det var napp! Jag krokade, och fick några snabba ettriga ryckningar i spöt, hmmm en abborre kanske… Sen såg jag något som blänkte till och snart visade sig en mört!
Vikten spelade ingen roll, jag vara bara otroligt glad att få fisk.

När den har fått simma tillbaka igen så åkte det ut en ny mask på samma plats. Omgående gungade det till i flötet, fisken var kvar.
Efter fem minuter reser sig flötet rejält och jag krokar, ännu en mört i samma storlek.

Sen blir det något lugnare en stund, men helt plötsligt dyker flötet och går fort i sidled och jag möts av några gungningar i spöt, men fisken går fri… Det kunde kanske ha varit en sutare, den var helt klart större än de andra fiskarna.

Jag fortsatte med masken som krokbete, men krokade även på ett majskorn för att se om en cocktail kunde få någon fisk att nappa.

Flötmete Sutare

På ytan hade aktiviteten ökat rejält, det plaskade och det hoppades, även någon gädda avslöjade sin närvaro med att visa ryggen i jakten på fiskarna i ytan. Riktigt kul att titta på, så kul att jag missade att flötet hade rest sig och börjat vandra… Jag krokade, men missade såklart!  Snabbt ut på samma plats och omgående är det fisk vid flötet då det svajade till lite, och så reste det sig sakta, sakta men sjönk ned igen. Jag satt på helspänn, myggorna o knotten fick bita mig en stund, de kunde jag vifta bort sen. Men tyvärr så blev det återigen lugnt.

Klockan gick och ljuset började sakta försvinna, så jag fick tillslut ge upp och börja vandra tillbaka mot bilen.

Men det var ändå ett lyckat pass, jag fick fisk och det visade sig mycket fisk i ytan där jag tyckte att ett par av dem var sutare som rullade. Så det är bara att fortsätta nöta och kämpa ett tag till och prova ett par andra platser. Så lätt ger jag inte upp och skulle det visa sig att det är en nitlott, ja då är det bara att leta upp och testa ett nytt vatten!

Nytt vatten nya möjligheter

Jag har varit lite dålig med att rapportera från mina senaste fiskepass och anledningen är enkel, jag har inte lyckats så speciellt bra…

Jag har fiskat några pass efter de gröna skönheterna med de röda ögonen, tyvärr har de valt att inte nappa eller så har de helt enkelt inte varit på plats.
Det har även blåst en hel del den senaste tiden så flötmetet har tyvärr inte varit första valet.
Istället har jag valt att fiska med method feeders och korta riggar med fake majs och fake maggots från Enterprise Tackle. Jag använder mig av Swedbaits karpkung mäsk till mitt method feederfiske då mäsket är helt lysande med många stora partiklar och hela pellets. Men det binder otroligt bra och är enkelt att krama runt feedern. Självklart fungerar det lika bra att använda i en vanlig feeder eller till flötmetet då det är perfekt att skjuta ut bollar som håller ihop med slangbellan. Helt enkelt ett perfekt grovt allround-mäsk till de större fiskarna.

Bottenmete Sutare

Kordas fina Method Feeders finns hos Metebolaget

Jag har inte blivit utan fisk då det har nappat frekvent från brax, mört och sarv men som sagt sutarna har hållt sig undan, så när som på en som jag tappade halvvägs in… Tyvärr sånt som händer.

Många av de senaste fiskepassen har blivit korta kvällspass, men i söndags lyckades jag komma ut på ett morgonpass och till en början var det vindstilla så jag åkte ut med båten och flötmetade lite. Det var en riktigt härlig och rolig morgon med i stort sett napp konstant, tyvärr blev det ingen sutare och framåt sex på morgon gick solen i moln och vinden ökade igen…
Så jag rodde in och tacklade upp mina method feeders och fiskade några timmar till innan det var hemdags.

Flötmete Sutare

Har man svårt att lyckas kroka sutarna på t.ex. kvällen kan det löna sig att prova på morgonen istället, eller natten. Det kan skilja sig från sjö till sjö och tidigare år har jag haft bättre resultat på morgonen i den sjön jag fiskat i senaste tiden. Men nu har det inte spelat någon roll…

Jag har istället valt att leta upp ett nytt potentiellt vatten och börjat förbereda ett par platser för att se om det kan bli några trevliga överraskningar. I den här lilla skogsjön har ingen fiskat på många år, men det har tagits flera stora sutare med nät förr. Så förhoppningsvis kan det fortfarande finnas stora gröna skönheter kvar.
Tomba som driver bloggen Semispecimen skrev ett intressant inlägg kring det här med att leta och hitta nya drömvatten där han bland annat skrev om just nätfiske. Inte att han själv bedriver nätfiske utan att man kan dra nytta av de som bedriver nätfiske. In och läs helt enkelt!

Nytt vatten Sutare

Jag har även ett kanske två vatten till som jag ska titta närmare på framöver och se om det kan ge några positiva överraskningar. Just att hitta nya, ofiskade och bra vatten kittlar lite extra!

Till sist så tänkte jag bara tipsa om en ny sida jag har lagt upp på bloggen, nämligen
Tips & Trix där finns en del information om hur man kan preparera partiklar och göra enkla små hemma grejer till sitt mäsk, krokbete med mera. Så kolla gärna in sidan.

Fake Maggots till mäsket

Här är ett enkelt tips på ”fake maggots” till t.ex. mäsket, nämligen maggot ris.Vad är då maggot ris kanske ni undrar? Det är helt enkelt kokt ris som fått suga åt sig av vätskor och färger.

Nedan går jag igenom hur jag gör mina ”maggots”.
Tag fram 2 glassburkar eller liknande burkar, valet är ditt så länge mängden får plats i dem. Se även till att plocka fram ett durkslag eller större sil och en hink alternativt en stor bunke. Det behövs för att hälla av vätskan så man kan mäta upp mängden ris till varje bunke. Se till att allt är framtaget innan man börjar koka riset så går det hela mycket smidigare, även färgerna och dofterna som jag kommer till längre fram.
Fake Maggots

Mät upp mängden ris man vill koka, 500 gram okokt ris blir ungefär den dubbla mängden färdigt maggot ris. Jag brukar koka 5 deciliter vilket motsvarar 500 gram ungefär.
Mät upp 2 liter vatten och koka sedan upp det i en kastrull. När vattnet kokar häller man i riset och låter det koka i 5 minuter, rör om då och då så det inte fastnar i botten. När 5 minuter gått tar man bort kastrullen från plattan.
Ett tips är att fortsätta i ett garage, förråd eller utomhus härifrån då det luktar en hel del…

Häll av riset i durkslaget eller silen över hinken eller den stora bunken. Fördela sen riset så det blir ungefär hälften i varje bunke. När riset är utportionerat så häller man på vattnet igen så riset blir täckt i bunkarna. Tillsätt sedan de tänkta vätskorna i burkarna och rör om ordentligt. Jag använder Pitbull Baits flytande ”red maggots” så jag får både doften och likheten med riktiga maggots. 10 milliliter är lagom i varje burk.
Jag tillsätter även 10 milliliter röd karamellfärg i ena burken, det gör riskornen lite ”dassigt” rosa.
I den andra glassburken tillsätter jag 5milliliter av min favorit, Super Sweet Meat Dye från Bag ´em. Riskornen får en svag doft av sötmandel och blir riktigt röda, men de behåller ändå doften från maggots vätskan.
Självklart kan man använda sig av andra tillsatser och andra dofter än just dessa, det är bara att prova sig fram.
Fake Maggots

När vätskor och färger är tillsatta och det är blandat ordentligt låter man det stå i minst 2 timmar, men gärna över natten så riskornen hinner suga upp vätskan ordentligt.
Är det fortfarande vätska kvar så är det bara att hälla över dina fake maggots i ett durkslag så de sista rinner av.

Fake maggotsen är klara och antingen använder man dem direkt eller så fryser man in dem. jag blandar oftast de röda och vita ”maggots” och lägger dem sedan i påsar men det går lika bra att frysa in dom var för sig.
Fake Maggots
Använd dessa i mäsket, fyll upp en feeder med dem eller varför inte ”loose feeda” och ett par riktiga maggots på kroken.